Seminarium „Populistyczne komunikowanie polityczne”

W dniach 10-11 kwietnia 2018 r. zapraszamy na kolejne z cyklu seminariów o populizmie na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Gościem specjalnym wydarzenia będzie prof. Gianpietro Mazzoleni. Zachęcamy do zapoznania się z programem seminarium.   

W ciągu ostatnich lat – wraz z sukcesami wyborczymi partii populistycznych w Europie oraz poza nią – wzrosło zainteresowanie zjawiskiem populizmu i przyczyn  poparcia dla tego typu partii i liderów politycznych. W efekcie tego zainteresowania podjęto szereg badań mających na celu określenie i zrozumienie charakterystyki zarówno samych aktorów politycznych i ich poglądów, jak i wyborców, którzy ich popierają. Niemniej, dla zrozumienia tego sukcesu konieczne jest uwzględnienie także procesu komunikowania, który zachodzi pomiędzy aktorami politycznymi, mediami (dziennikarzami) i społeczeństwem (wyborcami).
Przyjęcie takiej perspektywy badawczej w badaniach nad populizmem pozwala skupić się nie tylko na ideologii (wyrażanej w wypowiedziach i poprzez działania podejmowane przez podmioty polityczne), ale i roli mediów w rozpowszechnianiu tejże ideologii oraz poglądów, postaw i oczekiwań wyborców. Ponadto, pozwala objąć badaniem szeroki zakres podmiotów bez pierwotnego określania, czy są one podmiotami populistycznymi, czy też nie. Ujęcie to zakłada bowiem, że styl populistyczny może być stosowany, w większym lub mniejszym stopniu. przez wszystkich aktorów politycznych oraz przez dziennikarzy i obywateli.
Do udziału w seminarium naukowym zapraszamy badaczy prowadzących badania nad populistycznym komunikowaniem politycznym w Polsce i za granicą. Liczymy na to, iż spotkanie będzie okazją do podzielenia się nie tylko wynikami analiz, ale także wyzwaniami, jakie wiążą się z prowadzeniem tego typu badań.

Seminarium odbędzie się w siedzibie Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu, ul. Umultowska 89a, 61-614 Poznań

Termin nadsyłania zgłoszeń: 15 marca 2018 r. na adres: populizm@amu.edu.pl
Pobierz formularz zgłoszeniowy.

Planujemy sesje w języku polskim i angielskim.

Opłata konferencyjna: 200 PLN – termin płatności: do 30 marca 2018 r. Opłata obejmuje wyżywienie i materiały konferencyjne. Płatne na konto: BZ WBK 77 1090 1362 0000 0000 3601 7903 w tytule przelewu podając numer subkonta: K00000694.

Komitet organizacyjny:
prof. UAM dr hab. Dorota Piontek
prof. UAM dr hab. Agnieszka Stępińska
dr Artur Lipiński
dr Małgorzata Kołodziejczak
dr Marta Wrześniewska – Pietrzak
dr Jakub Jakubowski
dr Jacek Wyszyński
Sekretarz: mgr Denis Halagiera

„Populist communication in the age of hybrid media”

Abstract:  Populist rhetoric has always found powerful loudspeakers in the old media, to the point that the success of recent populist movements could not be explained without some sort of support on part of television, radio, and printed media.  The recent diffusion of digital communication platforms raise new questions about the contribution of social media to the rise and far-reaching impact of populist sentiments in the current international political landscapes. The presentation will illustrate the theoretical reflection and the most significant research findings in a comparative perspective.

GIANPIETRO MAZZOLENI, (University of Milan) is Professor of Sociology of Communication and Political Communication in the Department of Social and Political Sciences at the Università degli Studi di Milano, Italy.

He is internationally known for his work on the impact of media on the political systems and on the communication patterns of political institutions and actors. He has taught as invited professor at Freie Universität Berlin, George Mason University (USA), Innsbruck, Toulouse, Southern Queensland (Australia), and invited keynote speaker in academic and research institutions around the world (Melbourne, Adelaide, Brisbane, Seattle, Ann Arbor, Norwich, Bilbao, Madrid, Valencia, Amsterdam, Paris, Zurich, Nuremberg, Berlin, Dortmund, Budapest, Moscow).  He was co-founder and editor of the Italian Journal of Political Communication (Comunicazione Politica) 2000-2013, and member of the editorial board of leading journals in the field (Political Communication, European Journal of Communication, International Journal of Press/Politics and others).

Publications. He is the editor-in-chief of The International Encyclopedia of Political Communication (Wiley, 2016), co-author of The Media and Neo-populist Movements in a Comparative Perspective (Praeger, 2003),  The Politics of Representation: Election Campaigning and Proportional Representation (Peter Lang, 2004), The Media in Europe (Sage, 2004), Political Pop (Mulino, 2009); author of the best-selling handbook La comunicazione politica (3rd edition, Mulino, 2012), published also in Spanish and Hungarian; and co-editor of Journalists and Media Accountability: An International Study of News People in the Digital Age (Peter Lang, 2014).