Relacja po seminarium „Populistyczne komunikowanie polityczne”

10 kwietnia Polska była nie tylko (dosłownie) najcieplejszym krajem na mapie Europy. Gorąca była także dyskusja podczas trzeciego z serii seminariów w Poznaniu poświęconych populizmowi. Gościem specjalnym spotkania był prof.  Gianpietro Mazzoleni.

Wykładający na Uniwersytecie w Mediolanie światowej sławy badacz mediów rozpoczął seminarium referatem zatytułowanym Populist communication in the age of hybrid media. Wystąpienie wywołało liczne pytania i ożywioną dyskusję, zarówno wśród obecnych na sali studentów, jak i profesjonalnych badaczy tematyki komunikowania politycznego. Wykład dotyczył w głównej mierze projektu badań nad populizmem w mediach społecznościowych, co było jednym z wiodących motywów seminarium. Ale nie tylko ten wątek pojawiał się w tematach referatów.

Spotkanie obfitowało w analizy komunikacji aktorów politycznych (m.in. Paweł Kukiz), ale i różne ujęcia politycznych wydarzeń (wybory i okresy powyborcze). Ostatecznie wygłoszonych zostało ponad dwadzieścia referatów ukazujących wiele perspektyw w badaniach nad populizmem. Różnorodność podjętych analiz  wskazuje, iż wciąż mamy do czynienia z jednym z najistotniejszych problemów politycznych współczesnej Europy.

Wielość zagadnień udowodniła też z jak złożonym czy – używając języka badaczy – „kameleonicznym” zjawiskiem mamy do czynienia i jak istotne dla świata naukowego pozostają podobne spotkania, na których można wymienić doświadczenia i perspektywy badawcze.

Dla naszego zespołu  było to trzecie i ostatnie organizowane przez nas seminarium dotyczące populizmu. Nie znaczy to, że kończymy naszą działalność na gruncie konferencyjnym. Jeszcze w tym roku kilkukrotnie będziemy prezentować wyniki badań na polskich i międzynarodowych wydarzeniach naukowych poświęconych zagadnieniom politycznego komunikowania.