Dwie publikacje książkowe: poświęcona metodologii i teorii (po polsku) oraz prezentująca wyniki prowadzonych badań (po anielsku) są efektem zrealizowanego przez nas grantu MNiSW Populistyczny dyskurs polityczny w polskiej sferze publicznej (0131/NPRH4/H2b/83/2016)
Obie publikacje, które ukazały się nakładem Wydawnictwa UAM, stanowią efekt kilku lat prac badawczych finansowanych z grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Książka „Badania nad dyskursem populistycznym: wybrane podejścia”
Pierwsza z nich zawiera rozważania teoretyczne dotyczące kwestii badań nad populizmem. Zgromadzony tu został szeroki zakres koncepcji i podejść charakterystycznych dla kilku nauk: począwszy od politologii przez lingwistykę aż po nauki o komunikacji społecznej i mediach. Książka składa się z 8 rozdziałów:
- Współczesne badania nad populizmem – wybrane dylematy i kluczowe podejścia (Artur Lipiński i Agnieszka Stępińska)
- Przegląd badań nad populizmem w Polsce (Artur Lipiński i Agnieszka Stępińska)
- Podejścia jakościowe w badaniach nad populizmem: analiza ideologii, teoria dyskursu i podejście dyskursywno-historyczne (Artur Lipiński)
- Kognitywizm jako sposób interdyscyplinarnego (politolingwistycznego) badania populizmu na tle polskich analiz dyskursu populistycznego (Małgorzata Kołodziejczak i Marta Wrześniewska-Pietrzak)
- Antynomia „my–oni” – kategoria osoby w języku polskim i jej funkcja w politycznym dyskursie populistycznym (Marta Wrześniewska-Pietrzak i Małgorzata Kołodziejczak)
- Politolingwistyczne badania nad populizmem. Perspektywa narracyjna (Sylwia Czubaj-Kuźmin)
- Ilościowa analiza zawartości przekazów w badaniach nad dyskursem populistycznym (Agnieszka Stępińska i Jacek Wyszyński)
- Międzynarodowe badania empiryczne nad populistycznym komunikowaniem politycznym – wyzwania metodologiczne i organizacyjne (Agnieszka Stępińska, Dorota Piontek i Jakub Jakubowski)
Ważną częścią książki jest też literatura przedmiotu – rozbudowana bibliografia obejmująca polskie oraz anglojęzyczne wydawnictwa dotyczące tematyki badań nad populizmem.
Książka „Populist Discourse in the Polish Media”
Druga książka została wydana w języku angielskim i obejmuje wyniki prowadzonych przez nas badań. Zastosowano różne perspektywy badawcze – od tych tożsamych dla badań w obszarze medioznawstwa po krytyczną analizę dyskursu. Pozwoliło to na stworzenie szerokiego obrazu populistycznego komunikowania politycznego w Polsce w ostatnich latach. Książka składa się z następujących rozdziałów:
- Theoretical Background and Methods of the Study on Populist Discourse in the Media (Agnieszka Stępińska, Marta Wrześniewska-Pietrzak i Jacek Wyszyński)
- Who Covers Populism? Types of Populism in Print Media Outlets (Kinga Adamczewska i Agnieszka Stępińska)
- Who ‘Speaks Populism’ in Print Media? The Populist Discourse of Political Actors and Journalists (Agnieszka Stępińska i Maria Wąsicka-Sroczyńska)
- What Populism is About? Topics in Populist Discourse in Print Media (Jakub Jakubowski, Agnieszka Stępińska, Denis Halagiera)
- Indicators of Populist Discourse in News Tickers on Wiadomości TVP1 (Marcin Piechocki i Jacek Wyszyński)
- Journalist Populist Discourse: Journalists as the Originators of Populist Messages (Dorota Piontek i Małgorzata Tadeusz-Ciesielczyk)
- Theoretical Background of Studies on Populist Political Communication in Social Media (Jakub Jakubowski)
- Populism and Social Media. Analysis of the Political Communication Activities of Paweł Kukiz and Citizen Social Media Users During the 2015 Electoral Campaigns (Jakub Jakubowski i Kinga Adamczewska)
- The ‘Us-Them’ Antinomy: A Category of Grammatical Person in the Polish Language and Its Function in Populist Discourse (Marta Wrześniewska-Pietrzak and Małgorzata Kołodziejczak)
- Constructing ‘The Others’ as a Populist Communication Strategy. The Case of the ‘Refugee Crisis’ in Discourse in the Polish Press (Artur Lipiński)
Obie publikacje stanowią szerokie i kompleksowe studium politycznego komunikowania politycznego w Polsce w ostatnich latach. Zachęcamy do lektury tekstów, ich recenzowania i kierowania pytań do autorów.